dinsdag 22 december 2015

Colsjaal

2015-12-21.collage.EssSpecially
En jaa, het is af! Mijn warme gehaakte colsjaal met franjes!
En lekker warm dat ie is!! :-)

Ik had nog wat bollen acryl op voorraad liggen. En in het kader om mijn voorraad
wat in te krimpen vond ik het wel een goed idee om een colsjaal te maken.
Een grote bak vol met acryl en nog een bak vol met katoen.
Valt best mee toch? ;-)
Voor deze colsjaal heb ik 100 losse steken opgezet.
Rij 1: Vervolgens ben ik begonnen met vaste haken. Hecht af. Let op; knip de draad
niet te kort af zodat je straks lange franjes kan maken!
Rij 2: Nieuwe kleur > 3 losse, in de volgende steek: *1 stokje, 1 losse, 1 stokje in dezelfde
steek, sla 2 steken over en herhaal dit vanaf *.
In de laatste steek een stokje en hecht af. Let op; lange draad!
Rij 3: Nieuwe kleur > Begin met 3 losse, haak een cluster van 3 stokjes tussen de vorige 2 stokjes
(dus eerst een gewoon stokje, dan 2 stokjes
niet afmaken maar de draad door de 3 lussen halen = 1 cluster),
herhaal dit. In de laatste steek een stokje en hecht af.
Herhaal dit tot de gewenste lengte! Haak de laatste rij met vaste.
Nu kun je franjes gaan maken! Eigenlijk het leukste! ;-)
Ik begon met de onderste rand.
Ik knoopte steeds 4 draden samen d.m.v. een dubbele knoop.
Vervolgens draaide ik een aantal keer met het ontbrekende kleur draad om de knoop en
hechte deze af d.m.v. een knoop die ik vervolgens onder de draden verstopte.
Dit doe je bij elke franje.
Bij de bovenste franjes doe je hetzelfde al bij de onderste franjes.
Je knoopt  steeds 4 draden samen.
Als je dat gedaan hebt haak je steeds 3 vaste aan beide zijden van de franjes.
Zo krijg je mooie rand aan de bovenste rand.
Hecht af en werk de draad weg.
Knip de franjes allemaal gelijk af. Vouw de sjaal op gewenste maat. Haak 2 lusjes aan beide
bovenkanten en naai de knopen op de juiste plek. Ik gebruikte 1 klein knoopje aan de binnenkant
en 3 grotere knopen voor de buitenkant. Dat geeft een leuk speels effect!

Zo heb je een heerlijke warme colsjaal voor de koude en stormachtige dagen! 
De foto's van mij zijn trouwens gemaakt door mijn zoon. Prima fotograaf toch? ;-)
Ik ga snel verder met de voorbereidingen voor de verjaardag van mijn zoon!
Drukke tijden hier met kerst! Maar oh zo gezellig! 
Trouwens morgen nog een leuke DIY op mijn blog!
Kom je weer kijken?

Fijne dag!

1 opmerking:

  1. Hele leuke vol met mooie kleuren en oh zo lekker groot. Hij is goedgekeurd!!

    BeantwoordenVerwijderen